vrijdag 2 maart 2012

het circus

Circus, een opdracht uit 3 delen
Tekenen, fantaseren, zoeken, construeren.

Deel 1
Vouw het tekenblad om het karton en 
teken op het middelste gedeelte de binnenkant van een circustent. 
Schilder de tekening in met geel, rood en blauw.
Alle wit van het blad wordt weg geschilderd.

Deel 2
Vouw de schildering om het karton en plak de tekening met plakband aan de achterkant vast.
Leg een liniaal op de onderkant van de tekening en
duw met de punt van een schaar een vouwlijn in het karton. Vouw het karton.
Prik 4 gaatjes met een spijker, duimbreedte van de kant en 10 cm van de vouwlijn vandaan.
Het lijkt zo simpel maar deze instructie
 is voor veel leerlingen van groep 5 moeilijk te begrijpen. 
Knoop een draad aan de naald en begin aan de achterkant met doorsteken. 
Via de onderkant van links naar rechts komt de draad terug bij de achterkant. 
Knoop de draden zo aan elkaar dat de tekening rechtop blijft staan.


Deel 3
Kies een artiest uit (dit is een verzameling van kleine poppetjes en dieren bijv. van een supermarktspaaractie) en verzin een act daarbij.
Met een tafel vol blokjes, stokjes, kralen, vlaggetjes en nog veel meer was er keuze genoeg om een mooie act vorm te geven. Het lijmpistool van de juf was veelvuldig nodig want hoe laat je anders een leeuwenfiguur op een ronde bol staan. Daarbij was er gewone lijm voor de vlakke delen en klei om stokjes vast te zetten.

In de les van deel 2 hebben we in tweetallen geoefend met bouwen in de hoogte. In een bakje zaten sateprikkers, frietvorkjes, stukje klei, elastiekjes, ijzerdraadje, rietjes en een plankje. De leerlingen gingen in 5 minuten tijd een zo hoog mogelijk bouwwerk maken.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik hoor graag wat je van mijn blogbericht vindt.