vrijdag 11 oktober 2013

appeltjes 3

Van lapje naar appel.
Met de groepen 5 heb ik appels van textiel gemaakt.
Hier in stappen de opdracht.

cirkel overtrekken en in schilderen zoals een appelhuid

de kleur van het lapje mag je blijven zien

met een dubbele draad over de cirkellijn rijgen en rimpelen

draden aantrekken, rafels naar binnen duwen en vullen

appel dichttrekken en uiteindes van de draad aan elkaar knopen

blaadjes van vilt en takje vastnaaien
samen in een mooie doos

wat een prachtige oogst
We oogsten nu veel bewondering maar daar ging veel zweet aan vooraf. 
Het was te moeilijk voor veel leerlingen met de nodige problemen: 
draden te dun die breken, kinderen die om de rand rijgen en 
dan kan de draad niet meer aangetrokken worden, "een te korte draad", rimpelen en dan niet meer goed kunnen zien waar je moet rijgen, 
te veel of te weinig vulling, vastknopen van de draden, 
hoe door het geboorde gaatje van het takje naaien? 
Voor het eerst in mijn carrière heb ik iets mee naar huis genomen 
om het af te werken maar dan is het ook een lekker resultaat.

1 opmerking:

  1. Wat ontzettend leuk! Voor welke leeftijd is het vooral geschikt denk je? Mss een leuk idee om met kinderen van vrienden te knutselen dit weekend (daar word ik immers soms voor ingeschakeld:).

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hoor graag wat je van mijn blogbericht vindt.